Wahai Tuhanku yang berkuasa mengubah gerakan hati, tetapkanlah hatiku agar sentiasa (berpegang teguh) dalam agama MU..

Friday 22 June 2012

Aku pernah merasai mati..

ASSALAMUALAIKUM W.B.T..

sekian lama tak menulis di blog disebabkan kesibukan di kolej (sibuk lah sangat), insyaAllah, kali ini saya hadir untuk menulis dan berkongsi pengalaman mati..

YA!! MATI...



Firman Allah bermaksud: “Dan tidak ada satu diri pun yang akan mati melainkan dengan izin Allah pada suatu waktu yang akan ditentukan.” (Surah Ali Imran, ayat 145).
saya pernah merasai pengalaman mati..bukan kesakitan untuk mati, tapi keadaan  kita setelah mati...sediakah kita?? adakah cukup amalan kita selama ini untuk menjawab soalan-soalan malaikat nanti di dalam kubur? mampukah kita menjawab soalan-soalan yang akan diajukan oleh malaikat, makhluk Allah yang taat akan suruhanNya dengan amalan-amalan kita di dunia?? muhasabah diri..arstarghfirullah...

pengalaman ini saya perolehi ketika zaman persekolahan saya, ketika itu saya masih di tingkatan lima. pihak sekolah mengadakan kem dengan kerjasama sebuah jemaah..harap dapat memberi manfaat pada semua yang membaca..insyaAllah..

pada malam itu pukul 12 malam,di dalam dewan, saya dan kawan-kawan saya yang lain diberikan sepotong kain untuk ditutup mata kami..

saya ditarik dan terus memegang tangan kakak fasi ke sesuatu tempat..ketika itu suasana sunyi... tiba-tiba ada satu suara yang bersuara, dialognya menggambarkan seolah-olah kita yang sedang bercakap..

"aaaa(menguap).. lamenye aku tido..dh pukul brape ni..mane semua orang?? (melihat ke tingkap) eh ramainya orang datang ..kenape? ade kenduri ke ape ni?? tapi semua datang ke rumah aku... (pelik,berjalan keluar dari bilik dengan keadaan yang masih mamai) eh,mak long! pak long! sume ade kt rumah ???? ade ape sbnrnye ni?? mane mak?? mane ayah??" "bismillaharmanirahim.. yaasiinn.. walqurannilhakim........"  "kenapa siap baca surah yassin ni?? huh!!!!! siapa yang berada di atas lantai tu??"(sebujur mayat kaku di hadapan) "siapa yang meninggal??takkan mak??maak.... mane ayah?? takkan ayah??ayaahh!!"monolog dalam diri..  "anakku, ajalmu sampai dulu dari mak.. mak maafkan segala kesalahanmu.mak tak sangka kamu akan pergi dulu nak.."(sambil menangis teresak-esak di tepi mayat diekelilingi sanak saudara..)

alhamdulillah, mak masih ade, ayah pun ade di tepi mak..habis tu siapa yang meninggal ni?? takkan abang???!!!" atau kakak???!!!


mak menyelak kain yang menutup mayat di hadapan...

dup..dap..dup..dap...(kain diselak)


AKUUUU????? AKUUU YANG MATI???????!!!


MASHAALLAH!!!!


YA ALLAH!!!AMPUNI AKU !!! AKU TAK NAK MATI LAGI!!!
AKU TAK MATI!! AKU TAK MATI! AKU TAK MATI!!!
ITU BUKAN AKU!!!

MAK!!! SAYA TAK MATI LAGI!!! SAYA ADE KAT SINI!!
AYAH!!! SAYA TAK MATI LAGI!!! SAYA ADA KAT SINI!!!
MAK!! AYAH!!!!

"marilah,kite mandikan dulu mayat ini", "baiklah".
"angkat baik2"..  "JANGAN ANGKAT AKU!! AKU BELUM MATI LAGI!! AKU TAK NAK DIMANDIKAN.......YA ALLAH!!!!!!!"

"KAT MANE KORANG NAK BAWAK AKU NI???"
"baringkan mayat tu.. letak perlahan..jirus perlahan-lahan air tu, ratakan atas tubuh si mati"

"AHHH!!! SEJUKNYEE!! YA ALLAH!! AMPUNI AKU YA ALLAH!!
AKU BELUM MATI LAGI YA ALLAH!!"

*tiba-tiba ketika saya duduk sambil mendengar dialog-dialog itu, dititik ke atas saya bau-bauan yang dipakai ke atas mayat..air kapur barus?

"YA ALLAH!! APE NI??BAU APE NI??? NI BAU MAYAT!!

AKU X NAK MATI.....!!!" menangis teresak-esak..Di hati,tiada siapa yang dapat menduga,betapa kencangnya jantung ini menghadapi situasi ini.. air mata mengalir tanpa henti...mulut tidak henti-henti memohon ampun dari Allah..

"baiklah,mari kita kafankan si mati..bawak kain,kapas ke mari.."

"ADUH..... KETATNYA IKATAN DI BADAN KU INI...JANGAN GERAKKAN BADAN AKU,SAKITNYA..."

"mane ayah si mati?"
"ye,saya.."
"elok la kite solatkan mayat ni"
"baiklah, tuan haji.."

*bacaan dalam solat jenazah diperdengarkan... berdegup kencang hati ini mendengar.. dengan takbir yang diangkat 4 kali... ya Allah... menakutkan.....!!aku disembahyangkan???!! aku dah mati!!!

YA ALLAH!!AMPUNI AKU!!
HIDUPKAN LA AKU KEMBALI!!!TOLONGLAH YA ALLAH!!!

"kubur dah siap digali di tanah perkuburan?"
"dah tuan haji"
"kalau macam tu marilah, kite kebumikan"

"anakku... semoga Allah mencucuri rohmu..."(kata mak sambil menangis teresak-esak)

MAK!! SAYA TAK NAK PERGI KE KUBUR!!! SAYA TAK NAK!!!
SAYA TAK NAK MATI.....

*air mata sudah kering.. sungguh..saya tidak menipu, keadaan itu sangat menggerunkan jika anda semua dapat membayangkannya...bayangkan,anda menjerit meminta tolong,tetapi anda tidak dapt berbuat apa-apa. tiada siapa yang mendengar walaupun mereka berada di sekeliling kita..

mayat diusung dalam keranda.. dihantar ke kubur..

AHH..!!!GELAPNYA DI DALAM NI..BUKA KERANDA NI!! AKU TAKUT!! AKU TAKUT YA ALLAH!!! MAK!! AYAH!! MAKLONG!! PAK LONG!! DENGARLAH SAYA!! TOLONG SAYA!!


TOLONG!!JANGAN BAWA AKU KE KUBUR..AKU X NAK MASUK KUBUR!!AKU XNAK....!!
HIDUPKAN LAH AKU KEMBALI YA ALLAH..HIDUPKAN LA AKU...(menangis teresak-esak sampai x mampu nak bernafas)

"letak baik-baik mayat tu.. "
"ye,pegang bahu dan kepala tu..baik2.."

JANGAN PEGANG AKU!! APA YANG KORANG BUAT NI??!!!
AKU TAK NAK MASUK DALAM NI !!
KELUARKAN AKU!!! MAK!!!!AYAH!!!

"kambuskan baik-baik tanah tu.."

AAH!! JANGAN KAMBUS AKU DENGAN TANAH!!

JAAAANNNGGGAAANNN!!!!!!!!!

"pastikan tanah tu mampat elok2"

*tallqiin dibacakan...sejurus kemudian,orang ramai mula beredar..

MAK!! AYAH!! JANGAN PEGI!!
JANGAN TINGGALKAN SAYA DI SINI!!

keadaan menjadi sunyi dengan tiada cahaya satu pun,gelap yang amat..
tiba-tiba kedengaran bunyi angin yang sangat kuat.....
suara garau yang amat kuat bersuara..

WOOOOOOOOII!!!!!!
MAROBBUKA??????

diriku terkejut..dan terkelu... tidak dapt menjawab...

dipukulnya aku...mashaAllah,sakitnya kesakitan itu boleh digambarkan apabila terdengar seolah-olah malaikat memukul ku dengan pukulan yang amat kuat,ku dapat bayangkan, badanku hancur teruk,tulangku patah,sakit ya Allah...apa tidaknya,bayangkan bunyi setiap kali pukulan,sangat kuat...mana mungkin manusia mampu menangungi..


ADDUUHH!!!!! SAKITNYA!!!! AMPUN!!!

MAAROBBUKA??????

AKU TIDAK TAHU........

PANG!!!


AAAAARRRHHH!!!! SAKIT...!!SAKIT..!!!!! AMPUN AKU YA ALLAH!!!
AMPUNI AKU !!!!

MAROBBUKA??!!!

AKU TIDAK TAHU.........menagis teresak-esak..kering air mata.. nafas tercungap-cungap..laju nafasku..

PANG!!

ADUH!!! SAKIT NYA YA ALLAH!!!
ALLAHUAKHBAR!! AMPUNI AKU...!!!

*menangis teresak-esak sehingga tidak dapat aku bernafas dengan baik.. suasana sunyi...suram...
aku mengharapkan,tidak akan ada lagi pertanyaan....

bunyi angin yang kuat datang lagi....
hanya Tuhan yang tahu betapa takutnya aku ketika itu..

WOOOOOOIIIIIIII!!!!!!
 suara itu datang lagi..
3 kali pertanyaan mengenai siapa nabi kamu??
3 kali itu juga aku tidak mampu menjawab..
sakitnya tidak terperi...


berulang-ulang kali malaikat itu datang bertanya..
ketika itu juga, aku merasa ketakutan yang amat sangat....

setelah disiksa,suasana kembali sunyi..
gelap...
tiada apa-apa..

tiba-tiba...

APA TU??(dalam keadaan kesakitan selepas disiksa)

YA ALLAH!!!
BURUKNYA!!!
APE INI???
MAHKLUK APE NI???
JAUHKAN DARI AKU!!
JAUHKAN!!!

"aku adalah amalanmu, sewaktu engkau hidup,engkau telah berbanak buat dosa..
setelah engkau mati, engkau ,akan ku temani sehingga ke hari akhirat...
aku akan sentiasa di sisi engkau.."

YA ALLAH!!
AMPUNI AKU!!
BURUKNYA...!!
BUSUKNYA!!!
KEMBALIKAN AKU KE DUNIA!!
AKU NAK BERTAUBAT YA ALLAH!!
AMPUNI AKU !!
MAK!! AYAH!!
TOLONG AKU!!!!

* suasana sunyi...
gelap kembali..
tiba-tiba suara alunan zikir dimainkan...
fasi memberitahu..
alhamdulillah,kita masih diberi kesempatan untuk bertaubat..ayuh,bangunlah, berjalan lah ke arah laungan azan..
ketika itu,mata saya masih ditutup, saya bangun dan mengikut suara itu dari arah azan dilaungkan..
setibanya, saya diarah duduk,dan membuka penutup mata..
satu lagi kejutan dan debaran yang diterima..
betul-betul di hadapan saya ,ada sebuah kubur..


betul-betul tersentuh jiwa ini..
betapa syukur dan mahu bersujud kepada Allah,kerana membenarkan aku untuk hidup dan bertaubat kepadaNya..

mashaAllah...

andainya saat itu aku mati..
adakah aku menerima nasib yang sama yang aku alami..
nauzubillah!!
menakutkan..


pengalaman ini amat saya hargai..menjadi satu peringatan buat diri ini untuk sentiasa dijadikan pedoman dalam hidup..insyaAllah..

terima kasih Ya Allah kerana masih membenarkan aku untuk bertaubat kepada Mu...

wasalam...






2 comments:

  1. great post u have here =)
    manusia sukar nampak apa yang betul2 di depan mata. manusia takkan nampak benda yang sentiasa mendekati kita. manusia hanya akan nampak perkara yang mereka mahu dekati. hanya orang-orang yang terpilih akan sedar tentang kematian yang dinanti2kan. harap kita tergolong dalam orang2 itu. *while hearing your setialah sahabat song

    ReplyDelete